JM autogram azon a híres falon. mármint az újon. |
Nem lehetek elég hálás annak az embernek, aki anno segített
nekem abban, hogy találkozzak a magyar animáció egyik legnagyobb
istenével(szubj)-Nepp Józseffel.
Ez az ember pedig Jankovics Marcell.
node mindent szép sorjában!
tegnap (2018.05.02-án) volt egy rendezvény a Pannóniában,
ahol elég sok fontos ember(szubj) megjelent, és előadást tartott.
vicc nélkül én már hazajárok abba az épületbe. A filmgyár
mellett a másik wannabe munkhelyem-lenne- ha negyven éve élnék. szóval lényeg a
lényeg- többek között tiszteletét tette tegnap Csukás István(!), Henrik
Irén(Dargay felesége!!), és Jankovics Marcell(!!!) is, akik annak a kemény 6 db
embernek, akik vették a fáradtságot és a pénztárcát, és elmentek, előadást
tartottak.
gyerekek.
az egy dolog, hogy ínséges időkben mutatkozik meg az igazi
barát.
az egy dolog, hogy a Pannónia el van eléggé dugva
helyügyileg(bár..tökéletes helyen van. igen. egyik legszebb részében az egyik legszebb
kerületünknek. csak az 56-os busz járna még……..) de akkoris, mibe kerülne
eljönni?
ja, hogy régen voltak a magyar rajzfilmek, és ma már
streamelitek az új sorozatokat. éértem.
szóval, Csukás István mesélt arról, hogy mi minden zajlott itt.
hogy be lehetett ülni mások vetítésére is. hogy mennyi mindent véghez vihetett
régen az ember. hogy értékelték azt, ha valaki ír. írtak. csinálták. engedték.
volt pénz. Csukás csupa mosoly. sztori. árad belőle a nosztalgia, azok az idők,
amikor még nem úgy kelt fel minden nap az ember, hogy utál mindent. nem úgy
ment ki az utcára.
akkoriban bárkit meg lehetett fogni. Szabó Gyulát.
Sinkovitsot. olyan emberek járkáltak egymás mellett, percenként összeestem
volna, pedig nem vagyok a sztárkultusz híve.
Henrik Irén is mesélt. imádom a sztorikat, napokig el tudnám
hallgatni étlen-szomjan. mesélte, micsoda nyüzsi volt itt, mesélte, mikor
nyitva maradt az az ablak, és a Vuk hátterei megváltoztak általa(nem voltál
ott, tesó, nem fogom elmesélni a teljes sztorit, így jártál!). mutatott Dargay
rajzokat, én még mindig hiányolom Dargay korai munkásságát, abból kiindulva,
hogy én a régebbi, rövidebb filmeket szeretem….de Dargay stílusa még mindig
zseniális. jöhettek nekem itt a dizniék szirupos stílusával, meg azzal, hogy
Macskássyék tőle vették át részben a stílust-igen. de mint annyi mindent, ezt
is továbbfejlesztették.
még a Három nyúlból is megvan neki egy csomó cell.
elképesztően rajzolt az az ember. úristen. olyan látásmódot szeretnék, mint
amilyen a rajzfilmeseknek van/volt.
csak magamnak írom fel: egy Gusztáv részt befotózni kb 5 napba tellett. Dargay '64-'68 között volt benne a sorozatban.
A Pannóniát rendszerváltás környékén egyik napról a másikra
bezárták, elbocsájtottak mindenkit.
és
otthagyták az épületet.
urbexeseknek paradicsom lett volna, ha akkor már létezik
urbex, de amilyen szinten az épület leamortizálódott, azt bárki megirigyelné,
aki rohadó, fűbenőtte épületekkel foglalkozik.
a dolgozók mentettek meg eszközöket, celleket, kamerákat,
berendezéseket.
és most nincs hely, hogy mindent tároljanak. nincs. hely.
szóval kérdezem én: amikor a fejesek arról beszélnek, hogy
ÚÚRISTEN, EZERÉVES TÖRTÉNELMÜNK, VÉDJÜK, TRIANON, ARANY ÉV, PETŐFI, SZAVALJUNK-
aha.
tegnap vesztettem el a nagymagyar, mellüket verő emberekben
minden létező hitemet. ezek ne beszéljenek nekem.
az se nyissa ki a száját, aki nem cselekszik. aki celleket
ad el(source-egy aukciós oldal), pénzért, ahelyett, hogy odaadná az eredeti
(még élő….) alkotóknak. mert ez evidens lenne azok után, hogy tudatában vagyunk
annak, hogy a nagy része a MUNKÁNAK megsemmisült. az se szóljon egy szót se,
aki nagyban bólogat, de amikor a magyar animáció feltámasztásáról esik szó,
akkor a mestereknek való pénz-adásról teljesen lemond. kik csináljanak
rajzfilmet, ha nem azok, AKIK MÉG TUDJÁK IS, HOGY KELL CSINÁLNI?!
az mtva is összekakilhatja magát. mindenki. az, ami ma
marketing néven fut, minden egyes reklám, és kritikán aluli film, sorozat, ami
képernyőre kerül csak azt köszönheti meg a jóistennek, hogy nem filmre forgott,
mert a Fábritól a Macskássy-ig mindenki feltámadt volna már, hogy ennyi szart
csinálnak, ahelyett, hogy okosan használnák az adott médiumot.
igen, egyszerűen teljesen ki vagyok akadva azon, hogy
bezártak egy remekül működő intézményt, és hagyták rohadni, meghalni,
elvérezni. és ez nekik rendben van, ezt elhallgatják, csak a nagy rajzfilmesek
beszélnek néha arról, hogy „ez nem volt túl jó érzés”.. úgyhogy EZEK az emberek
beszéljenek. akik tényleg ott voltak, és nem a bársonyszékben ültek, benn a parlamentben.
Jankovics Marcell. láttam feljönni a lépcsőn. majdnem megkönnyeztem:
ikonikus. ő az az ember, akinek az önéletrajzát, ha négy ember közt
szétosztanánk, jutna mindenkinek díj, végzettség, tudás. hihetetlen agy.
butának éreztem magam sokszor mellette. Illusztrálta (és aláírta-köszönöm!) a
Toldi új kiadását, a Daliás időkről(ott a hátterek??a képkockák????ezek nem
normálisak, és ezt a legpozitívabb jelentéstartalommal mondom.mesterek.), meg
az új Toldiról beszélt egy ex-munkatársával.
A kutya nem emlékszik Gusztávra.
anyám keveri Sebaj Tóbiással, idősebbeknek rémlik. én nem
tudom eléggé hangoztatni, hogy mennyit jelent nekem ez a sorozat. imádom.
megyek a Jankovicshoz, kérdezem a Gusztáv filmről.
itt már meséltem, hogy volt, illetve azt, hogy NEM VOLT
végül Gusztáv film.
a végülnemvolt Gusztáv film címe Gusztáv bárkája lett volna.
a helyét sokszor nem találó Gusztáv, hát..most sem találta a helyét. átérzem. de
viszont a dialóg szerint lett volna benne beszéd.
Jankovics a ’60-as évek végére tette, én úgy olvastam abból az
egy forrásból, hogy a János vitézt csinálták meg helyette.
A storyboardot ő csinálta, végig megvan.
A sztori maga pedig filozófiailag(?) teljesen korrekt, sorra
döfődött a szívembe a kés, mikor mondta a mester:
„azért nem lett, mert nem kellett nekik. A Rófusz elkérte,
hogy pályázik vele, de nem kellet nekik.”
nem.kellett.nekik.
az akkoriban ünnepelt sztár nem kellett nekik egy egész
estés filmre.
ezek után egy a célom: meggazdagodni, és akkor film. Mondjuk
Alfonzót nem tudjuk feltámasztani.hm.
Alfonzó volt amúgy Gusztáv hangja. lsd Caola reklámok, és
néhány rész, amiben azt kiabálta pl, hogy: „taxi!” JM mondta, kiabálni akart,
hát mondta neki, kiabálja.
Gálvölgyi nem volt Gusztáv hangja, kedves wikipédia megint
hülyére vett engem, de már megszoktam.
JM rajzolt nekem Gusztávot. nem tudtam eléggé megköszönni
neki, valamit nagyon de nagyon imádok a figurában.(talán, hogy életmentő?)
ráadásul még mindig dőlnek belőle a viccek. Úriember. ez a fajta mára
kiveszett.
hiányzik.
„néha elcsíptem egy Gusztávot. régen volt, nem emlékeztem,
nevettem rajta, milyen jó geg!”-JM
igen, a Gusztávban egy darab szó nélkül, ömlesztve voltak a
gegek.
egy pillanatig nem bántam meg, hogy időmet és pénzemet nem
kímélve elmentem az előadásokra. ki, ha én nem, kikhez, ha hozzájuk nem?....
szóval az, aki most nagyon jajong, hogy „jaaaj, hát én el
akartam jönni” meg „persze, szeretem a magyar rajzfilmeket, például….” naigen,
emberek. tisztelni kéne a múltat, anélkül nincs jelen és jövő.