2019. május 27., hétfő

Alszol, Liliom? Jó.


Adatok:
Molnár Ferenc – Liliom
Két felvonás
Vígszínház
r. Ifj Vidnyánszky Attila
szereposztás itt

--

Átugrom a hosszas bevezetőt, hiszen mindenki át szokta ugrani a hosszú cikkeknél. én is.

A Liliom Molnár azon művei közé tartozik, amelyekben rengeteg a személyes utalás, mondhatni több is,mint elvárt. Tapasztalatból mondom, hogy ezen személyes utalással megtűzdelt művek (legyen az írás, rajz, egyéb) kétféleképp sülnek el. Vagy nagyon jól, vagy nagyon rosszul.

Amikor bemutatták, itthon megbukott a darab.

Külföldön nem.



Bevallom, én nagy lazán megvettem egy hónappal ezelőtt a jegyet, de féltem, rettegtem, mikor arra került sor, hogy elmenjek, és megnézzem. Nem olyan régen olvastam tőle az Egy gazdátlan csónak története c irományt, és azt kell mondjam, az még erősebbre sikerült. 
Ahhoz képest a Pál utcai lájtos.
De rögtön ezután jön a Liliom, amiről már rögtön ordít a Molnárt ismerőknek, hogy nem egy könnyű falat: szerelem van benne.

A történetet nem fogom ismertetni töviről hegyire, arra ott a wikipédia. Korábban sehol semmilyen feldolgozását nem láttam a darabnak, úgyhogy az első a Vígszínházi feldolgozás volt, és szerintem az utolsó is.

2-3 éve olvastam magát a művet. Mint kiderült, csomó mindent elfelejtettem, de volt bennem valami olyan, hogy „oké, DE. mégis valami jó volt benne.”



Ezt a második felvonás bizonyította is, és sajnálhatja az az x ember, aki szünetben elment, mert…tudjátok, mit? ne sajnálják. le vannak tojva.
Tény és való, hogy ez a darab mélyebb, mint a mai sorozatok/szappanoperák története, és itt is kezdődik az első probléma a kettőből.

A Liliom történetmesélése lassú.

Igazából nem, hanem a mai világ gyorsult fel. Manapság, ha nem robban fel minden félpercben valami, nem száguld el az előtérben valaki félmeztelenül egy motoron, ami lángol, akkor a néző továbbkapcsol, színházban elalszik. Nem hiszitek? Nézzetek meg egy 70 évvel ezelőtti filmet, és majd meglátjátok. Szóval igen, lassú a cselekmény lefolyása, még úgy is, hogy volt benne újítás bőven.

A második probléma pedig az előbb már elmondott személyes szál a műben. 
Aki jól ismeri Molnár életét, az tudja, hogy miért lett Liliom ilyen, aki meg nem, az megint nyissa meg a guglit, mert nem elég csak annyit utánaolvasni a csávó életének, hogy verte a nőket, mert ez nem így van. 
Az ég sem csak simán kék, és a fű sem csak simán zöld, magyarul ne legyenek addig előítéleteink, és véleményünk valakiről, amíg nem ismerjük meg őt. Még ha halott is. Halottról meg nem mondunk rosszat.

Szóval, a személyes szál megnehezítette ez esetben az azonosulást a fő karakterrel. Liliom egy ficsúr, egy hedonista állat, akinek semmi se szent, semmi se fontos igazán. Hűségről még csak nem is hallott, teljesen a saját nemlétező szabályai szerint él, és csak az a célja, hogy ne haljon éhen. Ja, és még magának is hazudik, akkor is, amikor már minden mindegy. Ennyi.

Ezzel én abszolúte nem tudtam azonosulni, maximum az éhenhalás tényével. A Jutkával közös jelenetekre én speciel úgy emlékeztem, hogy több volt belőlük a műben, mármint több Liliom és Jutka, nem csak az, hogy összejöttek, valamiért együtt voltak, oszt jött a gyerek, meg a hapinak a hajlam az öngyilkosságra, hanem több is volt ott. 
Jutka hűsége már sokkal jobban átérezhető (némelyeknek) és az is, hogy még a halála után is viszonylag szépen beszél a gyermeke apjáról.



Egyetlen csalódásom a ficsúr karaktere volt, akivel Liliom bandázik, hogy legyen máni…szóval én a ficsúr karakterét ugyanolyan cingárnak képzeltem el, mint Lil’-t; nem egy lezüllött Micimackó pocakú informatikusnak, dehát ki hogy képzeli el, ez igazán nem lényeg. A végül oldalba nem szúrt hivatalnok(?) akit Liliomék el akartak csípni a töltésnél illegális pénzszerzés reményében, egy olyan őrült nevetést hallatott, mikor majdnem átlőtte őket, hogy egyszerűen muszáj megemlítenem. Ha valaha egy történetemben is őrült zseni gonosz karakter szerepel, tudom, kinél kopogjak szinkronhang ürügyén.

Nem lövök le nagy poént azzal, hogy Liliom meghal a végén(ami még csak a történet közepe), ironikus módon még ott a csávóban a kés, amikor már mennek a barátok, és kevésbé barátok, és mondják Jutkának, hogy „ajh, egy év múlva már nem is emlékszel majd rá”. 
Nézzen mindenki magába, és mondjátok meg őszintén, ki lenne hűséges azután a férjéhez, hogy meghalt? Jó, most ne szépítsetek, tényleg. Egy dolog, amit sosem fogok megérteni. ha „holtodiglan/holtomiglan” akkor az úgy van. mindegy. Szóval odacsődült Marika, meg Hugo, aki egyébként a gigerli ottani megtestesítője, mindenki felszínesen sajnálkozott, aztán jelenet vége.

Külön akartam ezt a következő jelenetet megemlíteni, MERT itt kezdett el abszolúte tetszeni a darab.


Nyilván úgy képzelte el mindenki a halált, hogy villódzó fények, angyalok ereszkednek le az égből, különféle szárnyakkal (nyilván a nagyobb testűeknek van pici szárnya, zseniális ) oszt kelj fel, Liliom, velünk jössz az OTP bankra emlékeztető sorszámos irodába, ahol elítélünk, vagy pokol, vagy menny, de a tisztítótűz előírt. 
A közönség legnagyobb megrökönyödésére itt jött a szünet; egyszerűen nem hitték el. (én elhittem, mert a női wc-nél mindig óriási a sor, ha nem siet az ember)



A második felvonás.
A második felvonás nagy része az említett mennyország kapujában játszódott, engem itt fogott meg abszolúte a mű, már akkoris, amikor még csak olvastam. 

Nyilván azért, mert én speciel eleve olyan rajz/filmeken nőttem fel, ahol az alkotó(k) minimum beleröhög a halál arcába, és kifigurázza, de néha még bele is köp a szemébe. Molnárt is ezért szeretem: a humora miatt. 
Még a halálán levő karakter leírásába is úgy bele tud poénokat csempészni, hogy az ember felröhög, aztán magába roskad, hogy „jaj, de meghal a Nemecsek, bakker”. 

Itt is ez volt, a Liliom teljesen meg volt halva, már a kést is kiimádkozták belőle, és éppen a sorsáról döntöttek, de azért röhögött az ember, mert a mennyország kapujának egész jelenete olyan szinten remekül volt kivitelezve, hogy már csak ezért megérte végigülni a darabot. 
Sorszám. Zseniális. 
Belsős poénok, amik a PUFtól kezdve a Diktátoron át, egészen eddig a darabig jelen voltak. zseniális. (csak két példa: -„ön mit dolgozott?mi jót cselekedett az életében?” –„hátöm, ügyvéd voltam-„ –„uh, ne folytassa.” – fun fact: Molnárt ügyvédnek akarták adni, csak aztán mégis írni kezdett….több helyen ki vannak figurázva az ügyvédek, ha jól emlékszem, a Doktor úrban is, amit már NAGYON VÁROK, mert az vígjáték, és zseniális…… a másik: a „fiam” megszólítás. Molnárnál mindenki fiamnak van szólítva egy idő után, legyen az nő, férfi, kislány, kisfiúnak öltöztetett kislány, vagy kutya. mindenki fiam. tény). 
Írógéppel szenvednek, szotyiból kinőtt napraforgót locsolnak, szöszölnek az emelővel, zseniális. 
Aki egy lövéssel vetett véget az életének, egyértelműen revolverből pipázik. Zseniális.

A konklúzió, miszerint Liliomnak igazából még 16 év gondolkodás után sem sikerült megjavulni….majd az irodalomórán belemagyaráznak mindenfélét, elég annyi, hogy van olyan, hogy az ember gyarló. Ez van, észnél kell lenni, és ismerni kell azt a tényt, miszerint amit a földön teszünk, az kihat a földi életünk után is.

Molnár a gyarló és hibázó, néha bocsánatot nyerő karaktereivel igyekezett erre megtanítani egy bizonyos célközönséget….majd kiderül, mennyire sikerült neki.
Nem mellesleg Molnár sírjára pont a Liliomból van egy idézet írva.



A színészi játék kifogástalan volt, most jönne a szokásos „parádés szereposztás” sablonmondat, amit biztos, hogy minden színházzal kapcsolatos megnyilvánulásban legalább egyszer elsütnek, úgyhogy én nem fogom. Nem mellékes, hogy itt a levegőben is zajlott akrobatika, hogy a színészek megint olyan szinten használták a tárgyakat (pad átlépése, leesés a pincébe, ami egyenlő a pokollal…végülis….) hogy megint csak nézett az ember. A színház már nem négydimenziós, hanem húszdimenziós. Interaktív.

Érdemes megemlíteni a hoppon maradt, de az egész darab alatt a színen levő hapit, korabeli divatban, egyre nagyobb csokorral(?) a kezében, amit végül el sem bírt. Ami nekem abszolúte tetszett az az erdőrség, illetve; rendőrség, és a mennybéli gang (ugyanazok…hiszen odafenn is valami ilyesminek kell lenni, ugye?...)

A díszlettel természetesen megvettek elsőre, ha valaki gyárra emlékeztető díszletet épít, azzal nagyon esélyes, hogy megvásárol engem. (ja, most jön az, hogy fotóstúdió volt, hagyjatok :D )

a színház nem először, de ugyanúgy remekül tesz bele olyan modern dolgokat egy 110 éves darabba, mint robogó, táskarádió (most így utólag Csinibaba fílingem lett) és vízspriccelő, stb stb
A karakterekre egy rossz szava nem lehet az embernek, mindenki olyan volt, amilyennek le van írva, illetve amilyennek elképzelné (vagy nem) az ember. egyetlen szubjektív kivételt lsd feljebb.
Imádom az akkori divatot. még ha „proli” is, ahogy valaki az ismerősi körömből fogalmazott.


Szóval….ha valaki szereti Molnár Ferencet, akkor üljön be. Ha csak azért megy, mert ezmegaz helyes, akkor ne üljön be. Aki nem szokott mélyebben elgondolkodni arról, hogy mi az élet értelme, az beülhet, de lehet, hogy nem fog azonosulni. Aki gondolkodik róla, az sem biztos, hogy azonosul.
Ez nem egy kis vidám darab (mondjuk…A PUF sem az, csak mondom :DDDD ) úgyhogy aki halálra akarja magát röhögni, az inkább mást nézzen meg.
Várom A doktor urat!

képek 1 2 3